Nieuwsberichten

04.02.2019 - Nieuwe modellen voor neerlegging jaarrekening van vennootschappen

Voor boekjaren van vennootschappen die aanvangen na 31 december 2017 zijn er nieuwe modellen voor het opmaken en neerleggen van de jaarrekening. Versie 2019 van het volledig en het verkort model, en het micromodel zijn beschikbaar op de website van de Balanscentrale van de Nationale Bank van België. De nieuwe jaarrekeningmodellen verschillen op enkele punten van de vorige modellen (versie 2016).
Lees meer

01.02.2019 - Rentevoet nalatigheidsinteresten en moratoriuminteresten voor 2019

Sinds vorig jaar wordt het tarief van de nalatigheidsinteresten bepaald in functie van de lineaire obligaties op 10 jaar en is er niet langer sprake van een vast tarief in fiscale zaken. Voor het kalenderjaar 2019 is de rentevoet van de nalatigheidsinteresten vastgelegd op 4%; de rentevoet van de moratoriuminteresten bedraagt 2%.
Lees meer

30.01.2019 - Dienst Voorafbetalingen anno 2019

Voorafbetalingen doen en rechtzetten kan nu ook via het elektronisch platform van de FOD Financiën MyMinfin. Sinds begin dit jaar stelt de administratie hiervoor een specifieke module op haar elektronisch platform ter beschikking. Vanaf 1 maart 2019 zal elke belastingplichtige via MyMinfin ook een overzicht van gedane voorafbetalingen kunnen opvragen.
Lees meer

24.01.2019 - Wanneer zijn restaurantkosten aftrekbaar?

Een zakenetentje is een uitstekende manier om een moeilijk contract te onderhandelen. De restaurantkosten die u daarbij maakt zijn echter maar gedeeltelijk aftrekbaar. We zetten de regels nog even kort op een rijtje.
Lees meer

22.01.2019 - Privacy van belastingplichtigen na GDPR

De GDPR-regels (General Data Protection Regulation) zijn Europese regels die de privacy van burgers beschermen. Zo moeten bedrijven aan allerlei regels voldoen, om te verzekeren dat uw data niet worden misbruikt. Maar ook de overheid is er aan onderworpen. Hoe zit het dan met de fiscus en uw privacy?
Lees meer

19.01.2019 - Zijn de kosten bij aankoop aandelen aftrekbaar?

De btw op kosten die een onderneming maakt bij de aankoop van aandelen, zijn aftrekbaar. Het Hof van Justitie oordeelt immers dat ook voorbereidende handelingen recht geven op aftrek. Meer zelfs, ook als de aankoop uiteindelijk niet (helemaal) doorgaat, blijven de kosten aftrekbaar.
Lees meer

14.01.2019 - Btw-gevolgen van het gratis weggeven van goederen

Haalt u soms goederen uit uw voorraad om ze gratis weg te geven? Weet dan dat, als u cadeaus uitdeelt, dit gevolgen heeft op btw-vlak. Als u al btw-aftrek heeft toegepast voor deze goederen, moet u dat rechtzetten. Wat houdt dat concreet in: u doet een onttrekking en betaalt btw. Op deze regel bestaan allerlei uitzonderingen: voor het uitdelen van staaltjes, relatiegeschenken van geringe waarde, weggeven van voedseloverschotten en schenkingen aan goede doelen na een ramp.
Lees meer

14.01.2019 - Brexit: Wie heeft een EORI-nummer nodig?

Als het Verenigd Koninkrijk de interne markt van de Europese Unie verlaat, hebben ondernemingen die handel drijven met het VK een EORI-nummer nodig. Dit nummer is nodig om te kunnen voldoen aan de verplichtingen inzake douane. Een EORI-nummer kan nu al aangevraagd worden via de website van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (AAD&A).
Lees meer

11.01.2019 - Nieuwe tarieven voor verenigingen voor neerlegging jaarrekening

De kosten voor de openbaarmaking van de jaarrekening zijn gekoppeld aan de consumptieprijsindex. De tarieven worden jaarlijks, op 1 januari, aangepast. Verenigingen en stichtingen die bij de Balanscentrale van de Nationale Bank van België een jaarrekening moeten neerleggen, betalen sinds 1 januari 2019 dan ook een beetje meer.
Lees meer

08.01.2019 - Nieuwe tarieven voor ondernemingen voor neerlegging jaarrekening

De kosten voor de openbaarmaking van de jaarrekeningen worden elk jaar geïndexeerd. Dit betekent dat ondernemingen voor de neerlegging van hun jaarrekening bij de Balanscentrale van de Nationale Bank sinds 1 januari 2019 weer wat meer betalen.
Lees meer

06.01.2019 - Nood aan financiering?

PMV/z heeft een nieuw product gelanceerd: Cofinanciering+. Dit product is een aanvulling van het product Cofinanciering, vroeger gekend als kmo-cofinanciering. De nieuwe financieringsoplossing richt zich tot zelfstandigen in hoofdberoep en kmo's.
Lees meer

02.01.2019 - Vrijstelling bedrijfsvoorheffing: nieuwe steunzone in Vlaanderen

Zones die getroffen worden door een grootschalig collectief ontslag, een zogenaamde steunzone of ontwrichte zone, worden fiscaal ondersteund. Het Vlaams Gewest bakende al steunzones af rond Turnhout en Genk. Sinds 1 december 2018 is een nieuwe steunzone erkend rond de gemeenten Vilvoorde en Zaventem.
Lees meer

21.12.2018 - Feestdagen voor 2019 geregeld?

De laatste feestdagen van 2018 staan voor de deur dus kijken we al uit naar die van 2019. In 2019 valt er 1 officiële feestdag in het weekend. Als er in uw onderneming dan niet wordt gewerkt, moet u een vervangingsdag vastleggen. Het recht op loon is dan weer vastgelegd door de wet. Een snelle (feestelijke) opfrissing van de principes.
Lees meer

19.12.2018 - Hoe gaat de steun voor algemene investeringen in Brussel voortaan in zijn werk?

Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest werkt aan de uitvoering van zijn nieuwe kaderordonnantie over economische ontwikkeling van ondernemingen. De steun aan ondernemingen, ook wel de economische-expansiesteun genaamd, wordt bijgewerkt. Sinds 1 december 2018 gelden nieuwe regels voor micro-ondernemingen en kmo's die investeren op het grondgebied van het gewest.
Lees meer

17.12.2018 - Doelgroep Waalse Coup de Pouce-lening vergroot

De Waalse wetgever heeft in het kader van de Coup de Pouce-lening het selectiecriterium afgeschaft over de ouderdom van de onderneming-kredietnemer (sinds minder dan vijf jaar). Die maatregel uit het veelzijdige Waalse programmadecreet van 17 juli 2018 dat op 8 oktober 2018 in het Belgisch Staatsblad is gepubliceerd, strekt ertoe de doelgroep van de maatregel te verruimen.
Lees meer

14.12.2018 - Hoe klussen aangeven als je onbelast wil bijverdienen?

De "Bijkluswet" maakt onbelast bijverdienen mogelijk. Dat kan voor werknemers die minstens 4/5 werken, voor zelfstandigen in hoofdberoep en voor gepensioneerden. Zolang de inkomsten binnen een vastgelegde limiet blijven, zijn er geen bijdragen of belastingen verschuldigd. Sinds 15 juli 2018 moeten de klussen worden aangegeven via de onlinedienst Bijklussen. De werking in een notendop.
Lees meer

11.12.2018 - Nieuwe loongrenzen: wanneer zijn arbeidsclausules geldig of verboden?

De loongrenzen in de Arbeidsovereenkomstenwet van 3 juli 1978 worden elk jaar aangepast. Op 1 januari 2019 is het weer zover. De geïndexeerde loongrenzen bewijzen hun nut voor verschillende bedingen in arbeidscontracten.
Lees meer

09.12.2018 - Nieuwigheden btw

Vanaf 1 januari kunnen we weer heel wat nieuwigheden verwachten op btw-vlak. Terwijl dé grote verandering (btw op onroerende verhuur) een nationale maatregel is, zijn er ook heel wat nieuwe maatregelen internationaal geïnspireerd.
Lees meer

07.12.2018 - Wat met de statuten en akten van burgerlijke vennootschappen?

Sinds 1 november 2018 maken we geen onderscheid meer tussen handelsvennootschappen en burgerlijke vennootschappen. Voortaan spreken we enkel over vennootschappen. Beoefenaars van vrije beroepen die een vennootschap oprichtten, kozen traditioneel voor een burgerlijke vennootschap. Dit burgerlijk karakter van de vennootschap staat vermeld in haar statuten. Moeten de burgerlijke vennootschappen hun statuten nu aanpassen?
Lees meer

04.12.2018 - Stand van zaken inzake economisch recht

De minister van Justitie, Koen Geens, heeft op 24 oktober 2018 zijn beleidsnota Justitie voor 2018-2019 ingediend in de Kamer. Minister Geens overloopt in zijn nieuwe beleidsnota een hele reeks al dan niet nieuwe initiatieven. Hoever staan we en waar gaan we naartoe op het vlak van het economisch recht?
Lees meer

01.12.2018 - Taxshift en hervorming vennootschapsbelasting in 2019

Aan de vooravond van het nieuwe jaar, staan we even stil bij de verdere uitwerking van de taxshift en de hervorming van de vennootschapsbelasting.
Lees meer

29.11.2018 - Vrijstelling van sociale bijdragen zelfstandigen op nieuwe leest

Elke zelfstandige ondernemer in België betaalt sociale bijdragen. Wie te weinig inkomsten heeft om de sociale bijdragen te betalen, kan een vrijstelling aanvragen. Vanaf 1 januari 2019 wordt de wetgeving waarbij de zelfstandigen een vrijstelling van sociale bijdragen kunnen aanvragen hervormd.
Lees meer

26.11.2018 - Hoe verloopt de verplichte registratie van dienstenverleners aan vennootschappen?

Dienstenverleners aan vennootschappen zijn sinds 1 september 2018 verplicht om zich te registreren bij de FOD Economie (zie ook onze bijdrage van september jl.). In het koninklijk besluit van 11 oktober 2018 staat nu de procedure die zij moeten volgen als ze zich willen registreren om één of meer vennootschapsrechtelijke diensten te mogen aanbieden. De registratieformulieren zijn terug te vinden op website van de FOD Economie.
Lees meer

23.11.2018 - Nieuwe modellen van attesten voor fiscale aftrek woning

De fiscus heeft op 12 oktober 2018 nieuwe modellen voor hypothecaire leningen (attest 281.61) en voor individuele levensverzekeringen (attest 281.62) gepubliceerd. Die modellen gelden vanaf het aanslagjaar 2019.
Lees meer

20.11.2018 - Wat wijzigt er voor de maatschap?

Door de hervorming van het ondernemingsrecht (wet van 15 april 2018) wijzigen er enkele regels en verplichtingen voor maatschappen. Zo wordt de maatschap boekhoudplichtig en moet ze zich inschrijven in de Kruispuntbank van Ondernemingen. De nieuwe regels zijn in voege sinds 1 november jl.
Lees meer

16.11.2018 - GDPR: Hoe gegevenslekken melden?

Sinds 25 mei 2018 moet elke Belgische onderneming die gegevens van EU-burgers verzamelt, in regel zijn met de GDPR. De nieuwe privacywetgeving regelt de verwerking, het beheer en de bewaring van persoonsgegevens. De GDPR verplicht deze ondernemingen ook om incidenten met persoonsgegevens te melden aan de Gegevensbeschermingsautoriteit. Het formulier voor de melding van gegevenslekken is nu beschikbaar.
Lees meer

12.11.2018 - Structuur FOD Financiën: wie ziet door de bomen het bos nog …

Sinds 2016 is een nieuwe organisatiestructuur van de fiscus (AAFisc) in voege. Drie verschillende administraties, een Centrum Particulieren, een Centrum Kleine en Middelgrote Ondernemingen en een Centrum Grote Ondernemingen werken doelgroepgericht in plaats van materiegericht. Handig want zo kan een kmo voor zowel haar personenbelasting, vennootschapsbelasting als voor de btw bij hetzelfde kantoor terecht. We zijn nu twee jaar verder en een update van de organisatiestructuur van de hele Federale Overheidsdienst Financiën kondigt zich aan.
Lees meer

09.11.2018 - Administratief dwangbevel in btw verdwijnt

De uitvoerbare titel inzake btw wordt geautomatiseerd. De Regering wijzigt hiertoe het Btw-Wetboek. In de huidige stand van de wetgeving is deze uitvoerbare titel het "administratief dwangbevel".
Lees meer

06.11.2018 - Is uw bedrijf klaar voor de Brexit?

Op 29 maart 2019 verlaat het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie. Andere handelsafspraken zullen gelden dan binnen de EU. Dat de Brexit een grote economische impact op ons land zal hebben, is duidelijk. De concrete impact voor uw bedrijf is alsnog onduidelijk. Dus waar moet u op letten? Wij zetten u op weg met een korte leidraad in de beschikbare online informatie.
Lees meer

02.11.2018 - Vrijstelling van bedrijfsvoorheffing voor ploegenarbeid nu ook in bouwsector

Werkgevers zijn in principe verplicht de bedrijfsvoorheffing die ze inhouden op de bezoldiging van hun personeel door te storten aan de Schatkist. Op deze verplichting bestaan verschillende uitzonderingen. Bijvoorbeeld voor ploegenarbeid in bepaalde sectoren. De vrijstelling voor ploegenarbeid geldt nu ook in de bouwsector.
Lees meer

1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  [19]  20  21  22  23  24  25  26  27  28  29  30  31  32  33  34  35  36  37  38  39  40  41  42  43  44  45  46  47  48  49