Geen toepassing van forfaitaire regeling meer voor wie GKS gebruikt
Ondernemingen die een witte kassa gebruiken, worden sinds 1 januari 2017 uitgesloten van de forfaitaire btw-regeling. Ze zijn sinds dan aan de gewone regeling onderworpen.
De witte kassa (GKS)
Horecaondernemingen moeten een geregistreerde kassa gebruiken als hun jaarlijkse omzet uit restaurant- en cateringdiensten meer dan 25.000 EUR bedraagt.
De forfaitaire btw-regeling
Kleine ondernemingen kunnen worden beschouwd als forfaitaire belastingplichtige. Voor hen stelt de btw-administratie, na overleg met de betrokken bedrijfsgroepering, forfaitaire grondslagen van aanslag vast. Zij betalen btw op basis van dit forfait, niet op basis van wat ze werkelijk omzetten. Dankzij deze regel kan de belastbare omzet van deze belastingplichtigen bepaald worden ook als ze niet over alle nodige documenten (facturen, ontvangstenboek) beschikken. Dat zorgt voor administratieve vereenvoudiging.
Tal van ondernemingen in diverse sectoren kunnen onder deze regeling vallen: kleinhandelaars in levensmiddelen en horeca-ondernemers, maar ook apothekers, drogisten, kleinhandelaars in schoeisel, schoenherstellers, kleinhandelaars in diverse textiel- en lederwaren, kleinhandelaars in ijzerwaren en gereedschappen, foornijveraars, kleinhandelaars in kranten en tijdschriften, kleinhandelaars in boeken en kleinhandelaars in tabaksproducten.
Binnen de forfaitaire regeling, bestaan er nog algemene forfaits en bijzondere forfaits.
Getroffen ondernemingen
Binnen de horeca bestaan er zoals gezegd dus ook heel wat forfaitaire belastingplichtigen. Als zij een witte kassa gebruiken, zullen ze geen forfait meer mogen toepassen. Het gaat dan specifiek om:
de consumptie-ijsbereiders;
de frituurexploitanten;
de caféhouders en kleine caféhouders;
de slagers en spekslagers;
de bakkers en brood- en banketbakkers.
Zij zijn dus met ingang van 1 januari 2017 ambtshalve aan de normale btw-regeling onderworpen.
30|08|2023
Kmo's geen voorstander van afschaffing ziektebriefje
Vandaag mogen werknemers drie keer per jaar een dag ziek zijn zonder dat ze daarvoor een medisch attest moeten voorleggen. Werkgevers met minder dan 50 werknemers kunnen van ...
Lees meer
28|04|2023
Starten in e-commerce: alles wat u moet weten over dropshipping
Online goederen verkopen zonder dat u ze zelf moet opslaan in een magazijn: dat is dropshipping in een notendop. Een mirakeloplossing voor wie start in e-commerce, beweren ...
Lees meer
23|04|2023
Nieuwe regelgeving op vlak van arbeidsongeschiktheid: met welke maatregelen moet u rekening houden in 2023?
Zieke werknemers kosten uw onderneming handenvol geld. Uiteraard doet u er alles aan om het ziekteverzuim op de werkvloer zo laag mogelijk te houden. De wetgever in ons land ...
Lees meer