LinkedIn inzetten als digitale salesassistent

Als ondernemer pakt u graag uit met uw expertise. LinkedIn is het instrument om die kennis uit te stallen en zo uzelf en uw bedrijf in de spotlight te zetten. Hoe dat precies werkt?

Expertise in de kijker zetten

Uw doelgroep moet weten dat u goed bent in wat u doet, alvorens ze ook echt klant worden. LinkedIn is het ideale platform om dat te bewerkstelligen. Er zijn twee manieren om expertise uit te stallen:

1. unieke kwalitatieve content verspreiden

2. referenties en onderschrijvingen krijgen

Contentmarketing is een vorm van branding waarbij bedrijven door middel van waardevolle content (zowel tekstueel als audiovisueel) informatie verschaffen aan potentiële klanten. Het doel is niet producten of diensten te verkopen, wél advies te geven en op die manier vertrouwen en autoriteit te winnen.

Contentmarketing en LinkedIn: perfecte match

Omdat LinkedIn een enorm bereik heeft, is het een van de beste kanalen om uw doelgroep te bereiken. Bovendien kunt u heel precies bepalen wie u wil bereiken. Anderzijds wordt relevante content - content die een meerwaarde betekent voor uw doelgroep - geapprecieerd en daardoor vaak gedeeld.

De bouwstenen van autoriteit op LinkedIn

Als ondernemer wil u graag dat mensen uw vaardigheden en sterktes onderstrepen. Op LinkedIn kan dit via onderschrijvingen ('endorsements' in het Engels). Elke vaardigheid die u uzelf toekent, kan worden onderschreven door uw LinkedIn-connecties. Dat is uiteraard een krachtig signaal voor leads en klanten. Connecties kunnen ook nog een stap verder gaan en een uitgebreide aanbeveling schrijven. Deze aanbevelingen zijn zichtbaar voor iedereen en dragen bij aan de autoriteit van uw profiel.

LinkedIn-autoriteit opbouwen: tips en tricks

Autoriteit bouwt u op door herhaaldelijk uw expertise in de verf te zetten. Dat doet u door waardevolle content te creëren voor uw doelgroep. Doet u dit op een effectieve manier, dan gaan mensen uw content ook delen. Ze worden uw ambassadeurs en gaan uw expertise actief aanbevelen. Hoe meer mensen u aanduiden als dé expert ter zake, hoe meer men u gaat zien als autoriteit in uw sector of kennisgebied.

De som van alle content, referenties en onderschrijvingen samen bepaalt uw LinkedIn-autoriteit. Al deze elementen tonen dat u als ondernemer (en bij uitbreiding: uw bedrijf) betrouwbaar én een echte expert bent in uw vakgebied.